Rondreis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Quinta Pijnakker - WaarBenJij.nu Rondreis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Quinta Pijnakker - WaarBenJij.nu

Rondreis

Door: Quinta Pijnakker

Blijf op de hoogte en volg Quinta

29 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve iedereen,

Na 2 weken zit de reis met me vader erop. We hebben veel gezien en gedaan, hierbij een (beetje lang) verslag.

Na aankomst in Kaapstad op zaterdag zijn we ’s middags naar het Two Oceans Aquarium geweest, een kleinschalig maar zeker leuk aquarium. ’s Avonds hebben we gegeten bij Mama Africa, dit is een typisch Zuid-Afrikaans restaurant met dito aankleding en muziek. Hier heb ik voor het eerst krokodil gegeten, wat qua smaak en textuur veel lijkt op kip. Op zondag zijn we vroeg vertrokken naar de Tafelberg om deze via de normale route (in tegenstelling tot de vorige keer) te beklimmen. Dit bleek toch nog een zware klus, mede door de warmte, en hebben er dan ook aardig wat uur over gedaan, maar het is gelukt. ’s Middags hebben we de boottocht naar Robben Eiland gedaan, en daar een tour door de gevangenis gehad van een ex-gevangene. Dit was erg indrukwekkend, zowel de gevangenis als zijn verhaal. Maandagochtend zijn we in de auto gestapt richting Kaap de Goede Hoop. Onderweg gestopt langs Boulders Beach, hier lopen de pinguïns op het strand en kan je er zelf tussenlopen. Vanuit hier doorgereden naar Cape Point. Met een trammetje (genaamd the Flying Dutchman) omhoog gegaan tot aan de vuurtoren waar je een prachtig uitzicht hebt over de twee oceanen (Indische en Atlantisch komen hier samen). Beetje rondgewandeld en heerlijk gegeten. Dinsdagochtend naar de haven van Hout Bay want daar moesten we verzamelen voor het snorkelen met zeehonden. Met een groepje van 12 mensen gingen we op zee in onze wetsuit. Het was nog geen 10 minuutjes met de boot naar Duiker Island, hier verblijven 15,000 zeehonden. We kregen onze brillen en snorkel en konden het water in voor een uur. Het was heel bijzonder, er zijn honderden zeehonden in het water en heel veel kleintjes ook. Ze zwemmen om je heen en springen boven je. Bijzondere en mooie ervaring.

Op woensdagochtend zijn we gevlogen naar Port Elizabeth, dit ligt in de Oost-Kaap provincie (Kaapstad in de West-Kaap). Vanuit hier zijn we door de bergen gereden naar onze eerste accommodatie, Camp Figtree. De weg ernaartoe is een avontuur maar het uitzicht is het helemaal waard. De huisjes liggen allemaal prachtig met een spectaculair uitzicht over de bergen met een prive veranda. Hier hebben we een lekker rustig middagje gehad en ’s avonds genoten van een diner. Er is alleen elektriciteit tussen 5 en 10 uur ’s ochtends en ‘s avonds, dus je krijgt een lantaren mee voor ’s nachts, dit geeft ook wel zijn charme.

De volgende ochtend weer vetrokken naar de volgende bestemming, Quatermains Camp in het Amakhala game reserve. Hier verbleven we in een tented camp. Bij aankomst kregen we eerst een lunch en vetrokken daarna op safari in Shamwari, het nabij gelegen Private Game Reserve. Het voordeel van de private game reserves is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Addo of Kruger Park) dat er geen self drive mogelijk is en dus alleen auto’s van lodges of het park rondrijden. Ook zijn er maar maximaal 2 auto’s per dier bezichtiging toegestaan waardoor het dus zo echt mogelijk aanvoelt. In het begin zie je nog niet veel ‘spectaculaire’ dieren omdat ze nog in de schaduw verbergen, maar genoeg kudu’s, zebra’s, springbokken etc gezien. Het eerste grote dier wat we zagen was de zwarte neushoorn, wat best bijzonder was want er zijn er nog maar weinig van in de wereld en ze laten zich niet snel zien. Ze stonden dan ook eerst verscholen in een bosje maar geduld loont want ze liepen na een tijdje vol in het zicht. Daarna ook nog de witte neushoorn gezien. Toen we daarna stopte voor een wijn en kaas pauze met prachtig uitzicht hoorde we opeens een soort gegrom. De ranger ging goed luisteren en er bleek een luipaard in de buurt. Uit voorzorg weer snel terug in de auto gegaan. Toen het eenmaal donker werd was het een zoektocht naar de leeuwen die er dan meestal uit komen. Vlak voordat we terug zouden gaan werd het zoeken beloond en was de grootte mannetjes leeuw gezien, hij was net gaan liggen en door middel van een lamp konden we hem goed zien. Bij terugkomst in het kamp was er een heerlijke maaltijd bereid. Daarna op tijd naar bed want om half 7 de volgende ochtend was het tijd voor de volgende safari, dit maal in het Amakhala private game reserve. Bij binnenkomst bijna meteen al de leeuwen gezien. Daarna nog een kudde Buffalo ‘s die voor en rondom de wagen liepen. Toen kregen we door dat de olifanten gespot waren dus snel die kant op. Terwijl wij erheen reden kwam de kudde onze kant op en dus snel de auto neergezet (20 meter afstand is verplicht behalve als de dieren zelf daarna dichterbij komen). De olifanten kwamen daarna allemaal heel rustig om ons heen gelopen en het was heel bijzonder ze van zo dichtbij te kunnen meemaken. Toen de weg weer wat vrijer was doorgereden en daar weer wachten want er was een olifant water aan het drinken op de weg. Deze kwam vervolgens onze kant opgelopen en in plaats van het pad te volgen ging hij vlak langs de wagen en bleef even stil staan om, volgens de ranger, te ruiken en daarna door de bosjes door te lopen. Toen hij stilstond was hij op nog geen halve meter afstand van mij en de auto. Ongelofelijk en ook wel een beetje eng. Na deze safari nog even ontbeten en daarna door gegaan naar de volgende bestemming, Forest Hall.

Forest Hall is een privé gebied waar een huis met cottages op staat wat afgehuurd wordt voor voornamelijk bruiloften en feesten. Dit wordt gerund door Pieter, hij is ook samen met mijn stagebegeleider eigenaar van een stichting voor het nabij gelegen Kurland Township. Na een tour door het huis zijn we naar het township gegaan, daar rondgereden en wat van de faciliteiten gezien die stichting heeft helpen bouwen zoals een crèche en daarna naar de Pub gegaan. Hier gepraat met wat van de lokale mensen en gehoord wat de stichting voor hun betekent. Door het gebouwde rugbyveld en club zijn sommige jongens zo gemotiveerd geraakt door het sporten dat ze van alcohol en drugs verslaving af zijn. Erg bijzonder om te horen. De volgende ochtend zijn we een hike gaan maken langs de natuur en strand van dit privé gebied. Voordat we naar de volgende accommodatie reden zijn we bij Monkeyland geweest. Dit is een bos met allerlei verschillende (kleine) apensoorten waar je met een gids een tour van een uur krijgt. Het was erg leuk was het niet dat het bos stikt van de muggen en ondanks dat we er van te voren deet op hadden gesmeerd kwam ik terug met een stuk of 30 muggenbeten waar ik nog dagen last van heb gehad en het eruitzag alsof ik een gestippelde benen had (want alleen daar staken ze). Hierna zijn we doorgereden naar Lily Pond Country Lodge, een mooie accommodatie aan een vijvertje waar we ook heerlijk gedineerd hebben. De ochtend erna nog bij Jukani geweest, een kat achtige park met leeuwen, tijgers, cheeta’s etc. Ook hier krijg je weer een tour met gids van ongeveer een uur. Erg interessant om te horen.

Later op de dag doorgereden naar Oudtshoorn, waar we 2 nachten bij De Denne Counry Guest House verblijven op een struisvogel boerderij. Prachtig gebied en ook hier weer heerlijk gedineerd 2 avond met struisvogel biefstuk van de Braai (barbecue). De eerste dag in Oudtshoorn naar de Cango Caves gegaan. Iets wat onbewust gekozen voor de adventure tour, wat betekende dat je door tunnels moest klimmen en kruipen. Me vader is iets eerder afgehaakt maar ik heb het toch maar doorgezet en weer een angst overwonnen. Mooi was het zeker in de druipsteen grotten en bijzonder want het is allemaal heel oud. Daarna doorgegaan naar de Cango Wildlife Ranch, bestaande uit verschillende dieren van krokodillen tot cheeta’s. Ook hier weer een rondleiding gehad en daarna van de mogelijkheid gebruikt gemaakt om met een wit tijgerwelpje (5 maanden) op de foto te gaan en te aaien. Dit was een bijzondere en mooie ervaring maar toch wil ik hierover even iets duidelijk maken. Witte tijgers zijn volledig uitgestorven in het wild (al meer als 50 jaar) omdat de chinezen hun jagen voor organen omdat dit bijgelovig effect heeft volgens hun. Deze tijgers worden nog wel gefokt in parken maar dit wordt langzamerhand inteelt waardoor ze afwijkingen krijgen en bijvoorbeeld al binnen een paar jaar blind zijn. Binnen 10-20 jaar zullen deze dieren dan ook volledig uitgestorven zijn. Hun enige levensmogelijkheid is dan ook in dit soort parken nog. Tuurlijk deze foto was voor mijn vermaak, maar hiermee steunen wij ook (financieel) het programma voor deze tijgers. Deze welpjes worden volledig in hun waarde gelaten tijdens het aaien (geen knuffelen dus), en worden niet gelokt of wat dan ook, dit gebeurd tot ze 10 maanden zijn en daarna is het niet meer mogelijk. Ik vind het jammer dat ik mezelf moet verdedigen maar er wordt gedacht ik praktijken steun waar dieren worden gejaagd voor knuffelen en daarna weer terug worden gestuurd in het wild. Iedereen die mij goed kent weet dat ik dit ook nooit zal steunen.

Na Oudtshoorn zijn we doorgereden naar Swellendam via het Karoo landschap, alweer erg mooi. Swellendam zelf is erg klein en wordt dan ook meer als tussenstop gebruikt tijdens de lange routes. Des al niet te min was de accommodatie, Bloomestate, weer erg mooi. ’s Avonds gegeten bij het top restaurant in de stad en het was ook echt heerlijk en top service. De volgende dag door naar Stellenbosch, of te wel de wijnlanden. De eerste nacht verbleven we in Roosenwijn Guest House in het midden van het centrum. ’s Middags eerst naar de botanische tuinen geweest waar helaas weinig in bloei stond aangezien het hier herfst is maar toch leuk om te zien. Daarna het centrum door gewandeld wat erg gezellig is met veel kleine winkeltjes en cafétjes/restaurantjes. De volgende dag naar Franschhoek gereden wat ook in de wijnlanden, ook hier weer een leuk centrum met kleinschalige winkeltjes en restaurantjes. Vanuit hier naar Paarl gereden en een krokodillen boederij bezocht, hier hebben ze er 3000. Een rondleiding gekregen en een baby krokodilletje in de armen gehouden, ook dit was weer een bijzonder maar eng momentje. De laatste accommodatie was Wedgeview, een prachtig 5 sterren country house. Aangezien dit onze laatste middag/avond was hebben we lekker rustig aan gedaan en nog van het zonnetje genoten. We hadden de executive honeymoon suite gekregen dus een goede nachtrust was gegarandeerd.

De volgende ochtend is me vader dan toch echt weer terug vetrokken naar Nederland. Wel even raar maar ik viel eigenlijk meteen weer terug in het leven in Kaapstad. Weer gezellig om iedereen hier te zien en vandaag meteen alweer op pad geweest naar Hout Bay, waar we lekker gegeten hebben en op het strand gewandeld. Het is nu ook nog even goed genieten van het weer want nu zullen de mooie dagen zich toch ook echt gaan afwisselen met de regenachtige en koude dagen.

Maandag begint het ‘echte’ leven weer en ga ik weer naar stage. Wat ook weer leuk is en ik kan het nu allemaal beter verkopen nu ik het ook met eigen ogen heb gezien. Ik heb wat foto’s bijgevoegd van de reis maar de meeste foto’s heeft me vader op de camera dus die hebben jullie nog tegoed.

Groetjes, Quinta

• 01 April 2014 - 17:15

Conny:

Wauw, wat een avonturenserie zeg!. Tsja dat je vader is afgehaakt in die Cango caves, is niet in dienst geweest he:) Hopelijk heb je je eigen benen weer terug, ontspikkeld. Dat er zeehonden op jullie programma stonden verbaast me niets! Sterkte met de verdediging v.w.b. de welpjes van de tijgers, Quinta! En werk ze!

• 04 April 2014 - 15:43

Sandra:

Quinta dat klinkt echt goed allemaal! Ik denk dat ik de wijnlanden en de zeehonden het leukst zou vinden maar eigenlijk zijn het allemaalbelevenissen. Kan je er ook een beetje terecht als vegetariër? Was de neushoorn vroeger nou jouw lievelingsdier of was dat het nijlpaard. Ik weet het niet meer. Ik ben erg benieuwd naar jouw volgende belevenissen!