Fantastische Reis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Quinta Pijnakker - WaarBenJij.nu Fantastische Reis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Quinta Pijnakker - WaarBenJij.nu

Fantastische Reis

Door: Quinta

Blijf op de hoogte en volg Quinta

19 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve iedereen,

De reis zit erop en wat hebben we veel gezien. Excuses voor het lange verhaal maar er is veel om te vertellen. De reis begon vorige week woensdag met een vroege vlucht naar Johannesburg. Daar hebben we de huurauto opgehaald en zijn we vetrokken naar het zuiden van het Kruger park. Na een uurtje of 4 gereden te hebben kwamen we bij een opstopping. Deze zijn gebruikelijk in Zuid-Afrika waar ze een baan hebben afgesloten waardoor er steeds een kant moet wachten. Normaal is dit maximaal 10 minuten maar we hebben bijna een uur moeten wachten. Iedereen was er kennelijk aan gewend want ze gingen allemaal uit de auto en er werd van alles verkocht langs de weg. Door deze opstopping kwamen we het laatste stuk in het donker te rijden. Nou zijn de wegen al niet verlicht daar, kwamen we ook nog op een grind pad terecht. We verbleven in een wild reservaat dus om de ervaring nog wat beter te maken sprong er ook nog een zwijn voor de auto. Maar eenmaal aangekomen bij de lodge was het ook prachtig. Na de rondleiding konden we meteen aanschuiven voor het eten, wat echt fenomenaal was.

De volgende ochtend stond om half 6 ’s ochtends de koffie klaar en gingen we op pad naar het Kruger Park. We gingen samen met nog 2 andere mensen en een ranger van de lodge. Bij binnenkomst werden we al bijna meteen verwelkomd door een Neushoorn en later ook een kudde olifanten. We hebben veel dieren gezien deze dag waaronder een leeuw, buffalo, nijlpaarden, giraffes, zebra’s en meerdere ‘gewone’ dieren. Tijdens de lunch konden we uitkijken op een rivier waar de nijlpaarden in de zon lagen. Om 5 uur zijn we weer terug vertrokken naar de lodge waar weer een overheerlijk diner stond te wachten.

Na het ontbijt op vrijdag wilde we wegrijden bij de lodge maar toen zagen we opeens dat de voorband voor de helft leeg was. De eigenaar zei dat het een slow punch was (weet nog steeds niet wat het betekent) en hij deed er wat extra lucht in zodat we naar een banden centrum konden rijden niet ver van de lodge. Hier aangekomen zei hij ook weer slow punch en liet zien dat er een opening zat aan de binnenkant waar de lucht uit ging. Hij begon er vervolgens met een hamer tegenaan te slaan, deed er weer wat lucht in en zei dat het zo goed moest zijn. Ietwat verbaasd gingen wij er maar vanuit dat dit ook zo was, en voor 10 rand (0,60 eurcent) konden we weer gewoon verder rijden naar Kruger Park. Dit was zowel voor plezier als noodzaak want om de volgende accommodatie te bereiken ging de route hier door heen.

De eerste 2 uur zagen we bijna niks, totdat we opeens olifanten over de weg zagen oversteken. Langzaam dichterbij gereden maar op gepaste afstand. Het was moeilijk in te schatten wanneer we verder konden rijden want ze kwamen met tussenposes steeds uit een bosje gelopen waar we geen uitzicht op hadden. Niet veel later kwamen we aangereden op een weg en stonden er veel auto’s stil. Ze gebaarde ons langzaam te rijden en toen we bij hun kwamen vertelde ze dat er een grote mannetjes olifant deze kant op kwam over de weg en we dus beter even om konden draaien. De auto dus ook heel snel gekeerd en achter de andere auto’s gereden met de olifant in de achteruit spiegel. De olifant sloeg na een tijdje een bosje in dus na een paar minuten weer omgekeerd en de weg vervolgd, toen we vervolgens langs dat bosje reden kwam de olifant weer recht onze kant op, gas pedaal flink ingedrukt en in de achteruitspiegel zagen we hem weer de weg op gaan, de andere kant op gelukkig. Na dat spektakel even bijgekomen met een rustige neushoorn bezichtiging en daarna doorgereden naar Sabi Sands. Dit een privaat reservaat in het midden van Kruger met een stuk of 10 lodges. Wij verbleven hier ook een nachtje bij een mooi lodge met uitzicht op een valleitje met waterbron. Bij aankomst werden we snel aan de lunch gezet en gingen we op onze eerste game drive. We werden meteen weer gegroet door de olifanten, die ook de auto even kwamen besnuffelen. Later wat meer de impala’s, kudu’s etc gezien en de nodige informatie erover gekregen. Voor zonsondergang werd gestopt en een drankje gedronken met de olifanten in de verte en de zon die ondergaat heb je echt het Afrika gevoel en besef je hoe bijzonder dit is. De rit vervolgd met de ranger die via licht zoekt naar nachtdieren, voor dieren als olifanten en impala’s wordt dan niet gestopt omdat het licht (net als bij mensen) hun ogen beschadigd en ze door tijdelijke blindheid een makkelijk prooi zijn. De ranger wist een kameleon te spotten in een boom en even later een neushoorn. We kregen ook nog een lesje sterrenkunde, je hebt hier een prachtige sterrenhemel in de bush en kunt 7 planeten en de melkweg zien. Bij de lodge stond weer een heerlijk avondmaal te wachten die we rond het kampvuur opaten.

De volgende ochtend weer vroeg op en tijdens de koffie hoorde we van de winst van het Nederlands Elftal tegen Spanje. Door geen internet of bel bereik hadden we hier nog niks van gehoord. Tijdens de game drive zagen we een aantal Buffalo ’s en een familie olifanten die aan het eten waren, waaronder ook een paar kleintjes. Bij vertrek van de Lodge gelukkig nog een volle band en zijn we naar het volgende privaat reservaat gegaan, in noordelijk Kruger. Langs de wegen merk je wel echt verschil met Kaapstad. Er lopen hier veel mensen langs de weg (met spullen op het hoofd) en in de dorpjes lopen er ook veel koeien en geiten los rond. Hier aangekomen werden weer verwelkomd met een heerlijke lunch en ging we weer op een game drive. We kwamen bij een tweetal neushoorns en een stukje verderop werd de auto neergezet en werden de sundowner drinks genuttigd. In het donker later 2 wilde katten gespot, wat best bijzonder schijnt te zijn. Ze lijken erg op de gewone huiskat maar zijn wat rood van kleur aan zijkant en onderkant. Terug van de drive bij de lodge weer heerlijk gegeten bij het kampvuur. Dit en ook het overige kamp liggen in het wild reservaat dat betekent dat er altijd kans op wilde dieren is bij de huisjes. Wij hebben er gelukkig geen last van gehad maar de kamer van de ranger was wel overhoop gehaald door een Honey Badger (honing das) die nacht.

Na de koffie zijn we op een game walk gegaan. Zijn eerst met de auto naar een bepaald punt in het reservaat gereden en vanaf daar gaan lopen. Er lopen 2 rangers voorop met een geweer en eentje achteraan. Kregen tijdens de wandeling informatie over de sporen, uitwerpselen, bomen en vogels. Op een gegeven moment hoorde we iets wat in onze oren klonk als een geweer shot maar dat was een olifant die een tak afbrak, enorm geluid produceert dat. We kwamen steeds dichterbij de olifanten groep en moesten daarom ook erg zacht lopen. Een van de rangers liep steeds een stukje vooruit om te kijken of we konden komen. We konden de groep zien vanuit de bosje aan de rechterkant maar opeens kwam er een vanaf de linkerkant aangelopen richting de groep. Dus iedereen werd gemaand snel maar zo stil mogelijk achteruit te lopen en achter bosjes te staan. Toen die voorbij was konden we weer verder lopen maar hij had kennelijk ons wel geroken en dit doorgeven want de grote mannetjes olifant kwam even polshoogte nemen. Toen was het vooral snel de andere kant oplopen totdat we uit zicht waren voor hem. Dit was toch wel even spannend, want ze zijn echt immens groot.

De volgende accommodatie lag aan de bovenkant van de Panoramische route. Het lag wel weer in een klein wild reservaat dus bij binnenkomst hadden we meteen giraffe naast de auto. De lodge was zelf erg mooi en lag aan een rivier waar we de nijlpaarden in konden zien. Na wat gedronken te hebben zijn we naar de Blyde River Dam gegaan, prachtige uitzicht en hebben nog een pad genomen naar de waterval. Dit pad was een beetje jungle achtig inclusief hangbrug. Waren ook wel erg blij toen we andere mensen bij de waterval zagen. De volgende dag zijn we de volledige Panoramische route gaan doen. Dit is een weg door de bergen met een stuk of 8 stop punten met prachtige uitzichten over Canyons, rivieren, watervallen en bergen. Na deze route even geluncht in het gezellige dorpje Graskop waar zo beetje alleen maar pannenkoek restaurants zitten, maar dat was na 5 maanden ook wel weer even lekker. De laatste lodge had ook weer een prachtige ligging in de natuur waar je vanuit het terras van je huisje prachtig uitzicht hebt. Daar, verrassend, ook weer heerlijk gegeten.

De volgende ochtend hadden we geen haast dus hebben we een van de wandel routes gedaan die de lodge heeft uitgezet. Het was een hike van 1,5 uur vanuit de lodge naar beneden in de valei, daar langs de rivier en weer terug naar boven. Het waren niet altijd makkelijke paden maar het was weer prachtig. Daarna weer terug gereden naar het vliegveld van Johannesburg en daar wat gegeten voordat we weer terug vlogen naar Kaapstad. Het was, zoals jullie hopelijk kunnen lezen, een onvergetelijke reis en een mooie ervaring om te hebben gedaan. Ik heb zoveel mogelijk foto’s proberen bij te voegen om een goed beeld te geven.

Groetjes, Quinta

• 19 Juni 2014 - 21:42

Marie-Louise:

Goh Quinta, jij maakt nog eens wat mee: ontbijten met olifanten! Dat zou hier, tussen al die oranjegekte nog eens een welkome afwisseling zijn. Veel plezier nog. X

• 22 Juni 2014 - 13:18

Sandra:

Lang maar leuk verhaal! Ben zo zelf ook even op reis geweest ;)! Interessant dat verhaal van dat licht bij dieren en hoe ze daar mee omgaan. En nu heb je toch ook eens nijlpaarden live gezien!Je spreekt de hele tijd over we, maar met wie ben je eigenlijk op stap?

• 23 Juni 2014 - 11:07

Conny:

Dat ziet er zeker uit als een fantastische reis, Quinta! Ik ben tussen het nakijken door pauze gaan nemen met koffie en jouw verslag plus foto´s = genieten. Goed dat je je verblijf daar ten volle benut voor al dat moois. Geniet ze nog in de laatste periode. Groetjes weer van ons allemaal.